.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هراس سعودی از دومينوي قيام‌هاي مردمي

دستگاه امنيتي عربستان به دنبال قيام مردمي مصر در آماده‌باش كامل به سر مي‌برد و علاوه بر تشديد كنترل تجمعات جوانان به سركوب هر گونه راهپيمايي و بازداشت تظاهرات كنندگان مي‌پردازد. 
شبكه خبري "راصد " اعلام كرد وزارت كشور عربستان همه بخش‌ها و نهادهاي امنيتي در منطقه "الشرقيه " را به حال آماده‌باش درآورده است تا مانع برپايي تظاهرات مردمي به شيوه اعتراضاتي شود كه به سقوط دو نظام تونس و مصر منجر شد.

منابع آگاه به اين شبكه خبري گفتند همه نهادهاي نظامي اين منطقه دستور نظامي صادر كرده‌اند كه به موجب آن نيمي از شمار نيروهاي امنيتي تا اطلاع ثانوي در محل كار خود مستقر باشند.

هنوز معلوم نيست اين آماده‌باش امنيتي كه از چند روز پيش اتخاذ شده همه سرزمين‌هاي عربستان را شامل مي‌شود يا تنها محدود به منطقه الشرقيه است كه بيشتر ثروت عظيم كشور در آنجا جمع شده است.

اين منابع همچنين تاكيد كردند مقامات امنيتي در شهر "الخبر " هفته گذشته راهپيمايي جمعي از جوانان اين شهر را براي آنچه شفاي ملك عبدالله خوانده شده بود، برهم زدند.

نيروهاي امنيتي همه شركت كنندگان در اين راهپيمايي را به مراكز پليس فراخواندند و پس از ساعت‌ها بازداشت از آنها تعهد گرفتند كه اجازه ساماندهي يا شركت در هيچ گونه راهپيمايي را ندارند.

به گفته منابع، سرعت عمل دستگاه امنيتي در سركوب راهپيمايي نگراني عربستان از احتمال بروز قيام‌هاي خشم مردمي همچون اعتراضات تونس و مصر را نشان مي‌دهد.

مقامات امنيتي نزديك به دو هفته پيش نيز راهپيمايي مردم شهر جده در اعتراض به زيربناهاي شهر كه در سيل اخير به شدت تخريب شده بود سركوب كردند

پليس مصر همچنين بيش از ۵۰ زن شركت كننده در تظاهرات روز شنبه هفته گذشته رياض را كه خواستار آزادي زندانيان بودند بازداشت كردند.

منابع آگاه گفتند مقامات امنيتي همچنين به شدت تجمع جوانان در اماكن و حتي در شبكه اينترنت شامل ايميل و وبلاگ و صفحات فيس بوك را كنترل مي‌كنند.

اين در حالي است كه ظرف تنها يك هفته، بيش از سه هزار كاربر سعودي به حزب سياسي تشكيل شده در فيس‌بوك پيوسته‌اند كه خواستار ايجاد اصلاحات ريشه‌اي در عربستان و در راس آن تشكيل قانوني و حقوقي دولت است.

"وجيهه الحويدر "، نويسنده سعودي در مقاله‌اي براي شبكه خبري راصد نوشت: امروز تصميم‌گيرندگان عربستان نياز دارند كه به اين درخواست‌ها با عقل، تدبير و جديت تمام بنگرند قبل از اينكه اتفاقات تونس و مصر در عربستان به وقوع بپيوندد.

شاهدان عيني نيز گفتند طي روزهاي گذشته شمار زيادي خودروهاي پليس در چهار راه‌ها و ميادين اصلي منطقه شيعي نشين "الشرقيه " از جمله شهرهاي الخبر، الدمام، القطيف، راس تنوره و الجبيل و اماكني كه معمولا شاهد تجمع بزرگ جوانان سعودي است مستقر شده‌اند.فارس/90


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.343 seconds.